مکتبخانه زنبورداری - برنامه مبارزه با کنه واروا

کنه واروا مهمترین آفت زنبورداری به حساب میاد. متاسفانه هر سال هم داره قوی تر میشه و مبارزه باهاش مشکل تر...

زنبوردارها هم که مال خودشون رو از دست رفته می بینن، به هر دری میزنن تا حریف کنه بشن. متاسفانه خیلی از روش ها به خوبی جواب نمیده، یا اگر جواب هم بده مشکلاتی رو از جنبه های مختلف ایجاد می کنه. از آلودگی عسل گرفته تا مقاومت کنه به دارو، از آسیب دیدن ملکه گرفته تا عدم درمان کندو به طور کامل و در نتیجه خسارت سنگین مالی.

شاید بشه گفت توی کشور ما مبارزه با کنه بیشتر از همه ی بخش های مدیریت زنبورستان تاثیر داشته باشه. مخصوصا که بخش عمده ای از تلفات زمستانه در کشور هم به حضور کنه در کندو و سوء مدیریت زنبوردار بر می گرده. در جهان هم چیزی در حدود 50 درصد از تلفات سالیانه به گردن کنه و ویروس هاییه که انتقال میده.

خب راهکار چیه؟!

برای اینکه خیالمون راحت باشه، ما باید در زنبورستان یک برنامه دقیق مبارزه با کنه واروا داشته باشیم. یعنی به طور همه جانبه جلوی کنه بایستیم و نذاریم که هر طوری می خواد جولون بده. یعنی درست تشخیص بدیم، درمان های مناسب رو انجام داده و مدیریتمون رو اصلاح کنیم.

ویدیوی پیش رو اولین ویدیو از مجموعه ی مکتبخانه زنبورداریه که ان شالله به تدریج منتشرش می کنم.

در اوایل فیلم به کلیات و از اواسط به بعد با ذکر یک مثال به تشریح یک برنامه مبارزه در زنبورستان می پردازم. اگر فعلا حوصله ندارید توصیه می کنم فعلا فیلم رو زخمی نکنید و بذارید سر یه فرصت همه ش رو کامل ببینید. امیدوارم براتون مفید واقع بشه.

اگر با دیدن ویدیو در اینجا مشکل دارید می تونید این ویدیو رو در سایت آپارات ببینید:

https://www.aparat.com/v/NvU1I

Mahdi Zafar گفت:
عرض ادب و خسته نباشید مهندس اخوان مقدم عزیز.
ازتون درخواست دارم لطفا راجب تشخیص،خرید دوز استاندارد دارو های اسید اگزالیک ،فرمیک و تیمول یک مطلب جامع تری تهیه کنید.
خیلی از همکاران در این بازه زمانی اطلاعات دقیقی در اینباره ندارند.
جاوید قربانی گفت:
سلام خسته نباشید
سال نو مبارک
در صورت استفاده از دستگاه تبخیر آقای عطائیان برای اسید فرمیک و برای کندو هاي کفبازهفت گوهر ، دستگاه تبخیر روی قاب ها باشه بهتره یا کف و در ضمن بادشکن رو باید برداریم یا نه ؟ متشکرم